La final de martie, Guvernul suspendase facilitatea prin care firmele plătitoare de impozit pe profit puteau acorda salariaților părinți 1.500 de lei pentru creșă sau grădiniță. Practic, suspendarea era până la finalul anului.
Ce înseamnă această facilitate: ”Contribuabilii care efectuau cheltuieli cu educația timpurie putea să scadă din impozitul pe profit datorat cheltuielile cu educația timpurie, dar nu mai mult de 1.500 lei/lună pentru fiecare copil. În cazul în care suma depășea impozitul pe profit datorat, diferența urma fi scăzută, în ordine, din impozitul pe salarii reținut de contribuabil pentru angajați, din taxa pe valoarea adăugată datorată sau din accizele datorate”.
De precizat că unii angajați ale unor firme care au acordat aceste sume au beneficiat câteva luni, Ministerul Finanțelor fiind nevoit să facă o procedură în acest sens ulterior, având în vedere că legea fusese în vigoare.
Ei bine, între timp, 28 parlamentari (de la PSD, PNL, UDMR, USR, minorități), au realizat un proiect de lege prin care să rezolve situația și să se aplice și de către microîntreprinderi. A trecut de Senat, iar acum este la Camera Deputaților, care este decizională.
Între timp, Guvernul a transmis un punct de vedere în care scrie negru pe alb, cu litere îngroșate (bold), că: Guvernul nu susține adoptarea acestei inițiative legislative.
Guvernul mai spune:
“Având în vedere că propunerea legislativă vizează extinderea sferei de aplicare a unor măsuri din Codul fiscal, considerăm că implementarea acesteia ar avea un impact bugetar negativ.
Guvernul are obligația de a conduce politica fiscal-bugetară în mod prudent pentru a gestiona resursele, obligațiile bugetare și riscurile fiscale, iar adoptarea inițiativei legislative ar influența negativ ținta de deficit bugetar asumată în anul 2021 de 7% din PIB, stabilitatea macroeconomică și ratingul de țară în relația cu organismele financiare internaționale”.
Guvernul recomandă găsirea unui alt mecanism de stimulare pentru firmele interesate în susținerea domeniului educației timpurii care să asigure coerență, stabilitate și eficiență în atingerea obiectivului vizat în contextul bugetar existent.
Guvernul mai spune că nu consideră oportună extinderea ariei de aplicare pe zona impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, suplimentar celor 4,5 miliarde lei aplicabile pentru plătitorii de impozit pe profit.
Bineînțeles, proiectul parlamentar poate trece de Parlament, dar în final probabil va fi tot o suspendare prin OUG dată de Guvern, dar de această dată înainte de a realiza bugetul pe 2022, nu cum au făcut anul acesta, uitând de măsură.Atunci când au făcut bugetul pe 2021, Finanțele au uitat să includă facilitatea, deși acesta trebuie făcut pe legile în vigoare. Cu asta s-a dat de gol în martie chiar Ministerul Finanțelor când a spus că deficitul ar crește la 7,56% din PIB dacă s-ar aplica facilitatea.
Totuși, să nu uităm că Legea 239/2020 prin care s-a introdus această facilitate a apărut în Monitorul Oficial în 6 noiembrie 2020. Aveau timp să vină cu măsura de suspendare din timp? Bineînțeles că da. Problema a fost că nici nu s-au apucat de norme, decât după suspendare, pentru că deja unele firme au oferit angajaților acei bani, conform HotNews.ro.