Potrivit MAI, în practică, s-a constatat că un procent semnificativ din numărul accidentelor rutiere implică eroarea umană a participanților la trafic. Pietonii reprezintă o categorie vulnerabilă în trafic, iar un comportament imprudent al acestora poate spori numărul deceselor rezultate din accidentele de circulație în care acești participanți la trafic sunt implicați.
Datele arată că în perioada 01.01.2019 -15.09.2020, s-au înregistrat 1.711 de accidente de circulație grave având drept cauză principală a producerii traversarea neregulamentară a drumului public de către pietoni. În urma producerii acestora, a rezultat decesul a 457 de persoane și rănirea gravă a altor 1272 de persoane, toate aceste persoane având calitatea de pietoni.
Din această perspectivă, este necesară îmbunătățirea inclusiv a legislației rutiere, astfel încât riscul rutier să se reducă, se arată în proiectul Ministerului de Interne. „În prezent, potrivit art. 72 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, traversarea drumului public de către pietoni se face perpendicular pe axa acestuia, numai prin locurile special amenajate și semnalizate corespunzător, iar în lipsa acestora, în localități, pe la colțul străzii, numai după ce s-au asigurat că o pot face fără pericol pentru ei și pentru ceilalți participanți la trafic”.
Cu toate acestea, în fapt, uneori, această asigurare nu se realizează, întrucât pietonul desfășoară o activitate de natură a-i distrage atenția, precum folosirea telefonului mobil. Folosirea telefonului mobil, fie că se vorbește sau se scriu mesaje (distragere mentală), se ascultă muzică (distragere auditivă) sau se accesează diverse aplicații de ghidare precum hărți (distragere vizuală), influențează capacitatea de atenție a pietonului în momentul angajării acestuia în traversarea drumului public.
Mai mult, distragerea atenției poate constitui un factor concurent în producerea accidentului rutier chiar și atunci când traversarea drumului public de către pietoni urmează să se facă prin locurile special amenajate și semnalizate corespunzător.
Distragerea atenției la nivel mental (cognitiv) este cel mai des întâlnită, întrucât, spre exemplu, o discuție telefonică poate fi palpitantă, astfel că atenția se canalizează către această activitate, pietonul mergând practic mecanic, fără a conștientiza locul efectiv de traversare. De asemenea, prin distragerea auditivă, pietonul nu mai percepe sunetele traficului rutier ori semnalele speciale de avertizare sonoră folosite de autovehiculele cu regim prioritar de circulație precum cele aparținând poliției ori serviciului de ambulanță, mai scrie în proiectul publicat de MAI.
În contextul necesității existenței acestei asigurări, pentru o mai bună previzibilitate a ceea ce înseamnă prudență în traversarea drumului public în trafic, prin prezentul proiect se reglementează interdicția pietonilor de a efectua activități de natură a le distrage atenția atunci când se angajează în traversarea drumului public.
De altfel, o astfel de interdicție există deja, însă numai în ceea ce privește conducătorii de vehicule, acestora fiindu-le interzis a efectua activități de natura a le distrage atenția de la conducere, precum și de a folosi telefoanele mobile atunci când se află în timpul deplasării pe drumurile publice.
Proiectul mai prevede limitarea vitezei pentru cei care folosesc biciclete și trotinete la 30 de km/h (art.99), dar și interdicția de a circula pe trotuare, dacă nu există un marcaj special.