Vineri, 16 Septembrie 2022 00:19

Propunere legislativă: Mașinile parcate ilegal pe trotuar vor putea fi ridicate

Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Deputatul Cătălin Drulă de la USR a venit cu o propunere legislativă în acest sens, care vizează permiterea ridicării mașinilor parcate pe trotuare.

Deși propunere a fost respinsă de Senat în primă fază, aceasta a primit aviz pozitiv în Comisia Judiciară și urmează să fie votată săptămâna viitoare de Camera Deputaților.

Există lansa mari ca aceasta să primească undă verde, drept urmare, șoferii care parchează pe trotuare s-ar putea trezi, odată ce legea va intra în vigoare, cu mașina ridicată.

Mașinile parcate ilegal pe trotuar vor putea fi ridicate

În ceea ce privește motivele unei astfel de măsuri, Cătălin Drulă spune că măsura ar fi una eficientă, în condițiile în care mașinile parcate pe trotuare pot genera situații periculoase pentru participanții la trafic.

Totodată, acesta precizează că în momentul de față, poliția nu poate dispune ridicarea unui autovehicul parcat neregulamentar în întregime pe trotuar, drept urmare, era nevoie de o astfel de măsură. 

„Ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar este o măsură eficientă ce poate fi dispusă de poliție, mai ales în cazurile în care astfel de vehicule stânjenesc grav sau creează situații de pericol pentru participantii la trafic. 

În forma în vigoare a Codului Rutier, această măsură poate fi dispusă doar dacă mașinile sunt staționate ilegal pe partea carosabilă. Prin urmare, dacă un vehicul este stationat neregulamentar în întregime pe trotuar, poliția nu poate în prezent dispune ridicare acestuia”, se arată în expunerea de motive redactată de deputatul Cătălin Drulă. 

În expunerea de motive se mai menționează că o mașină parcată neregulamentar pe trotuar poate bloca accesul fie într-un spital, fie într-o școală sau o grădiniță.

De asemenea, persoanele cu dizabilități, dar și copiii mici pot fi obligați să folosească carosabilul în cazul în care trotuarul este ocupat cu mașini parcate.

Cătălin Drulă mai explică și faptul că cei mai vulnerabili participanți la trafic sunt pietonii, iar poliția trebuie să aibă suficiente instrumente eficiente pentru a acționa și pentru a înlătura pericole majore de acest tip.

„Prin această formulare, poliţia este privată de un instrument eficient prin care poate înlătura pericolul creat, spre exemplu, de blocarea accesului de către o maşină parcată neregulamentar într-un spital sau o şcoală sau o grădiniţă. Sau în cazul în care prin staţionarea vehiculului respectiv, pietonii – inclusiv părinţi cu copii mici sau persoane cu dizabilităţi – sunt forţaţi să folosească carosabilul pentru deplasare expunându-se riscului de accidente. În toate aceste situaţii, din cauza formulării actuale a legii, poliţia nu poate dispune singura măsură care înlătură efectiv pericolul, adică înlăturarea acelui vehicul.

Lipsa locurilor de parcare şi politicile de mobilitate urbane defectuoase sunt probleme reale în oraşele României. În acelaşi timp, pietonii sunt cei mai vulnerabili participanţi la trafic, expuşi pericolului asupra vieţii. Poliţia are nevoie de instrumente eficiente pentru a înlătura această stare de pericol acolo unde există. 

Prezenta propunere vine ca urmare a blocajelor întâlnite în practică de către poliţie, a reclamaţiilor cetăţenilor, dar şi administraţiilor locale. Această iniţiativă legislativă elimină sintagma „pe partea carosabilă” din prima propoziţie a art. 64 alin. (1) din OUG 195/2002”, se mai arată în expunerea de motive.

Citit 1501 ori Ultima modificare Vineri, 16 Septembrie 2022 00:22