Surprinzator insa, dupa doar cateva saptamani, ideile si propunerile lansate in dezbatere publica de catre subsemnatul, apar ca un lait-motiv în discursurile primului-ministru, a ministrului Finanțelor și chiar a liderilor opoziției, fie că vorbim de Rareș Bogdan, Ludovic Orban sau, mai recent, Florin Cîțu. De 30 de ani, ne aflăm într-o interminabilă campanie electorală și întrecere socialistă în a arunca cu pomeni în anumite categorii socio-profesionale în detrimentul altora și, în primul rând, în detrimentul României. În tot acest timp, reforma marilor sisteme publice a fost pusă în așteptare.
Cele 3 gauri negre ale bugetului
Este nevoie, în al 12-lea ceas, să ne asumăm o reformă radicală și profundă a statului, a marilor sisteme publice. Spun de mult timp că nu mai putem aștepta, cum nici criza nu va aștepta după noi! Reforma sistemelor publice înseamnă sănătate, învățământ, administrație, – cele trei mari găuri negre ale României. Sunt sisteme mamut, anacronice și mari consumatoare de resurse. Evident, reforma statului trebuie să înceapă cu administrația. Veniturile administrației publice locale, în ultimii 20 de ani, au depășit 250 miliarde de euro! Rezultatele: două treimi din satele României nu au încă acces la niște utilități care sunt cât se poate de firești pentru o țară europeană din secolul XXI. Mă refer la gaz, canalizare, apă curentă, asfalt. Avem o administrație expandată. 3.200 de UAT-uri. Avem comune cu 500 de locuitori sau orașe cu 2.000 de locuitori, mult sub limita legala. Haideți să reformăm administrația urmând exemplul polonez. Polonia este o țară cu 38 milioane de locuitori, România cu 20 de milioane. Polonia are 312.679 km² și România 238.397 km². În 1998, Polonia și-a reformat administrația. Din 4.300 de unități administrativ teritoriale, au mai rămas 2.700. România, deși are jumătate din populația Poloniei, are 3.200 de UAT-uri. De aici rezultă toată ineficiența și risipa de resursă financiară. O guvernare PSD, cea a lui Năstase, a reușit să gestioneze treburile țării cu mai puține ministere și cu mai puțini bugetari. Cu cât este mai suplu un aparat bugetar, cu atât este mai eficient.