Luni, 09 Decembrie 2019 23:56

Vernisaj expoziție de pictură, Constantin Plăvițu - ” Maestrul și Noul Drum”

Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Schimbarea de paradigma artistica are ca rezultat infatisarea frumosului - nu sugerat, ci dedus, nu a frumosului infatisat, ci criptat in raportul dintre forma si culoare..., intreaga compozitie exaltind o fi-lozofie noua: la vremuri noi, teme regindite in cheia abstractului...

Ce mai pastreaza legatura cu trecutul , o reprezinta doar culoarea suava - radiind aceiasi caldura a vibratiei interioare...

Tendinta noua exprima nu formele realului comun, imediat, tipizat, banal, ci ideile deduse si care se impun ca o taina a cunoasterii abstracte...

Noua metafora plastica abordata se bazeaza nu pe comparatia intre forma cunoscuta si un model prefigurat, ci pe stilizarea ideii transfigurata in forme, raporturile intre aceasta si culori prilejuindu-i privitorului emotionare.

Avind la baza filozofia cunoasterii derivate si nu a cunoasterii mijlocite de forme obisnuite , in aceste lucrari de factura noua lumina nu mai are rolul de ghid al perceptiei, ci are insemnatatea unei parti din ansamblu, devenita dintr-un mijloc artistic o parte de compozitie...

Arta noua a maestrului nu urmareste obtinerea exclusiva de emotii, ci si transmiterea de idei ca ur-mare a simplificarii si reducerii formelor nesemificative la derivatele sale prin conceptualizare, fiind scoasa la rampa ideea sugerata prin destructurarea formei si geometrizarea sa.

Vorbim de transfigurarea formelor comune in arii de culoare cladite pe structuri tematice care se apropie de idei, astfel ca pentru privitor finalul exercitiului de admiratie este preponderent nu unul emotional, ci rational.

 

Rezultatul vizualizarii acestor lucrari de factura noua nu este complacerea privitorului, nici automul-tumirea sa, ci provocarea de incertitudini, de traire a actului artistic cu ajutorul preponderent al ra-tiunii...

Noile lucrari plastice se adreseaza doar aparent constientei, asemeni unui descintec de forma si cu-loare, in fapt destinatarul fiind ratiunea subtila si adinca, provocata de lipsa de conformitate si pre-judecati a maestrului.

DIALOG CU SINE INSUSI
La aceasta prezentare de arta - de exceptie intilnim mai multe forme de dialog: dialogul artistului cu noi privitorii, dialogul artistului de acum cu artistul de ieri, dialogul dintre stiluri, dintre teme, dintre filozofiile care au stat la baza si care au fost intrupate prin forma, lumina si culoare...

Prezenta expozitie reuneste lucrari apartinind in mare de 2 drumuri...Unul de ieri, celalalt de azi...un drum vechi si altul nou ... Unul batatorit, altul la inceput...Pe ambele drumuri privitorul are de a face cu lucrarile maestrului unde, in locul conformitatii si al consecventei vedem metamorfozarea forme-lor, stilizarea lor, abstractizarea mesajului artistic de la compozitia cu elemente diafane, la lucrari conceptuale in care accentul cade pe simbol, pe idee...

Dupa cum se stie, oricare lucrare plastica reprezinta intruchiparea unei filozofii dobindita cu sacrifi-ciul indoielilor, al curiozitatii de afla raspunsuri la framintari mai vechi sau noi...

Ce este mai putin cunoscut de catre noi privitorii o reprezinta filozofia din spatele pinzei, zbaterea de ginduri, sentimente si simtiri pe care creatorul, ca un veritabil Sisif le rostogoleste cu multa truda si osteneala pe drumul fara de sfirsit al cunoasterii... Grea povara pe care aristul si-asumat-o – ce-i drept benevol, de a ne lumina prin mesajul artistic transmis asupra vremurilor pe care le traim...

Alegind framintarea de ginduri si zbuciumul tumultos al implicarii in cotidian in locul tihnei la care il indreptateste venerabila virsta, maestrul ne provoaca la un dialog intre conceptul de nou si cel tre-cut, intre drumul la lumina conformismului intr-un stil propriu si inconfundabil (marca Constantin Pla-vitu - a se vedea lucrarea „La FEREASTRA” - dovada incontestabila de mult talent si superforta artis-tica) si drumul imprevizibil al unui nou inceput...
De fapt, prin prezenta expozitie avem de a face cu materializarea picturala a dihotoniei dintre vechi si nou, intre un drum batatorit si altul abia intrezarit, intre un stil propriu consacrat si altul abia con-ceptualizat care isi cauta cele mai adecvate forme de exprimare plastica...

In fapt, acum si aici participam la desfasurarea unui fenomen cultural in care maestrul ne infatiseaza rodul chinurilor sale artistice, iar noi, receptionerii rezultatului acestui proces avem sansa sa degus-tam mesajul artistic prin desfatare intelectuala de cea mai elevata speta...

 

 

Iubitor al artei plastic
- dr. Diaconu Ion -

Annotation 2019 12 10 000143

 

 

 

 

 

 

Annotation 2019 12 10 000525

CALENDAR ANTIC - ”În 1975 am început să pictez sistematic, să învâț secretele acestei meserii.”

 

Annotation 2019 12 10 001025

ANTROPOCOSMOS

 Annotation 2019 12 10 001157

MESAJ

 

 Annotation 2019 12 10 0011571

CO - TOPOR

 

Annotation 2019 12 10 001431

DIALOG

Annotation 2019 12 10 001530

SCRIERE ÎN DEFILEULSCRIERE ÎN DEFILEULDUNĂRII

 

 Annotation 2019 12 10 001635

MIRAJUL PUTERII

 

Annotation 2019 12 10 001753

NUD CU ȘIUCĂ

Citit 8547 ori Ultima modificare Marți, 10 Decembrie 2019 00:18